Co można, a czego nie w warsztacie samochodowym

Warsztat samochodowy jest dla większości osób niemal tym samym, co wyjście do lekarza. Jeżeli mechanik postawił złą diagnozę, możemy stracić bardzo dużo pieniędzy, nerwów, a w najgorszym wypadku nasze auto będzie niezdolne do jazdy. Warsztat samochodowy jest również miejscem, gdzie możemy się doradzić, dokonać pewnego rodzaju konsultacji. Nie jest to tylko i wyłącznie miejsce, w którym samochody naprawiamy. Mechanika pojazdowa jest to oczywiście główna gałąź działalności warsztatów samochodowych, ale nie jedyna. Warto jest wiedzieć, co tak naprawdę możemy w warsztacie samochodowym załatwić oraz w jaki sposób weryfikować warsztaty uczciwe i te gorsze.

 

Mechanika pojazdowa

 

Mówiąc o tym, co możemy załatwić w warsztacie samochodowym, należy powiedzieć o mechanice pojazdowej, choć jest to oczywista oczywistość. Warto może wspomnieć o tym, że są różnego rodzaju problemy mechaniczne, elektryczne, a czasami elektroniczne w samochodach, które lepiej jest faktycznie wykonywać tylko i wyłącznie w warsztacie. Wiele osób interesujących się mechaniką pojazdowa na własną rękę, ma wiedzę teoretyczną, a czasami nawet i umiejętności praktyczne do tego, aby niektóre rzeczy naprawiać samodzielnie. Niestety może im brakować specjalistycznych narzędzi, zestawów naprawczych i maszyn. Z tego też powodu, faktycznie niektóre rzeczy lepiej jest naprawiać w warsztacie samochodowym. W rzeczywistości może wyjść taniej, a po drugie może też być to bezpieczniejsze.

 

Konsultacja w przypadku wyceny szkody samochodu

 

Warsztat samochodowy (szczególnie ten zaufany) może być miejscem, w którym spróbujemy dokonać wstępnej wyceny szkód, jakie zostały wyrządzone w trakcie kolizji drogowej. Dlaczego powinniśmy przynajmniej orientacyjnie wiedzieć jaka kwota nam się należy? Przede wszystkim dlatego, że w Polsce rynek ubezpieczeniowy nie do końca jest uczciwy wobec klienta. Ubezpieczyciele nawet ci z wyższej półki, standardowo zaniżają kwoty odszkodowań. Dzieje się tak po części dlatego, że kiedyś to klienci agencji ubezpieczeniowych wyłudzali od nich pieniądze (w czasach kiedy nie było jeszcze rozbudowanych systemów informacyjnych między ubezpieczeniami, ale to inny temat). Niemniej jednak jest to praktyka nieuczciwa, ale nagminna. Jeżeli przyjedzie do nas likwidator szkody, dobrze byłoby wiedzieć przynajmniej w jakich granicach, mógłby się pomylić, przez dajmy na to nieostrożność. Jeśli natomiast szkodę wyceni o 50% mniej niż nasz mechanik, wiemy już z góry, że będzie czekać nas przepychanka z ubezpieczycielem. Jeżeli pojedziemy do mechanika samochodowego, który jest dobry i zaufany, to na pewno z dokładnością do 10% będzie w stanie nam wskazać, o jaką kwotę powinniśmy walczyć.

 

Czego unikać w warsztacie samochodowym

 

Warsztat samochodowy jest to miejsce, gdzie jakby nie było, dokonujemy interesów. Pieniądze przechodzą z ręki do ręki i nawet jeżeli dobrze znamy się z naszym mechanikiem i się lubimy, to powinniśmy wymagać od niego przynajmniej jednej rzeczy. Mianowicie chodzi o pokwitowanie. Pokwitowanie może być w formie paragonu lub faktury, ale ważne jest, abyśmy takie pokwitowanie mieli. Im droższe auto naprawiamy, tym jest to niestety bardziej wymagane. Przyjaźń i koleżeńskie stosunki mogą się skończyć bardzo szybko, jeżeli okazałoby się nagle, że w wyniku nieuwagi mechanika lub jego pracownika, nagle przepychamy się o 20 czy 30 000 zł za nowy silnik. Nawet jeżeli bardzo się lubimy, to takie straty finansowe mogą to zweryfikować.

 

Nie wierz na słowo, jeżeli naprawiamy samochód w nowym miejscu

 

Mechanik samochodowy pracujący w warsztacie samochodowym, bardzo rzadko zamierza nas oszukać z zasady (ale i tacy się zdarzają). Często nie są oszustami. Czasem po prostu brakuje im kwalifikacji i starają się robić dobrą minę do złej gry. Dlatego, jeżeli odwiedzamy jakiegoś mechanika po raz pierwszy, to nigdy nie róbmy tego z jakimiś poważnymi rzeczami do naprawy. Koszty jego nieudolności co go montażu, a czasami złego doboru części mogą być naprawdę wysokie, przy czym szansa na to, że on przyzna się do oczywistego błędu, jest niezwykle znikoma. Jeszcze mniejsza szansa jest na to, że człowiek ten z własnej woli, weźmie na siebie odpowiedzialność za pokrycie naszej szkody. Drugą rzeczą jest sprawdzenie efektu naprawy u mechanika konkurencyjnego. Nawet jeżeli nie jest to nasz mechanik zaufany, to powinniśmy pojechać, ściemnić, że chcemy zrobić jakiś drobny przegląd, że coś nam nie gra w tym miejscu, w którym akurat był naprawiany i zobaczyć, co to osoba o tym miejscu powie. Jeżeli będzie mieć ewidentne zastrzeżenia do stanu technicznego danego elementu, to możemy wnioskować, że mogliśmy zostać oszukani.

 

Mechanika pojazdowa nie jest to łatwy kawałek chleba. Aby mieć warsztat samochodowy trzeba mieć bardzo dużą wiedzę, zainwestować, zdobyć klientów oraz ich utrzymać. Bardzo często prowadzi to do różnego rodzaju pokusy nadużycia. Jeżeli szukamy warsztatu samochodowego, postarajmy się zebrać o danym warsztacie jak najwięcej różnego rodzaju informacji, opinii znajomych lub z internetu. Ograniczy to ryzyko, że oddanie samochodu do tego warsztatu będzie większym błędem, niż nicnierobienie z tym samochodem.

Dodaj komentarz