Czym są i jak działają systemy parkingowe?

Samochodów na drogach z każdym dniem przybywa, a miejsc parkingowych zawsze brakuje. Zaparkowanie pojazdu, szczególnie w większych miastach, niejednokrotnie utrudnia życie kierowcom. Parkingi są w obecnych czasach dochodowym interesem, a ich prowadzenie, dzięki firmom oferującym specjalistyczne systemy parkingowe, jest dużo łatwiejsze, niż można by przypuszczać.

Podstawowe funkcje systemów parkingowych

Jedną z najważniejszych cech, jest ograniczenie dostępu do parkingu dla osób nieuprawnionych oraz pobieranie wyliczonych opłat od klientów parkingu, w zależności od czasu przez jaki byli na nim obecni. Wprowadzenie właściwego i dobrze funkcjonującego systemu parkingowego, pozwala na automatyczne pobieranie opłat od klientów oraz poprawia sprawne działanie parkingu. Zautomatyzowanie parkingu ułatwia jego działanie w trybie całodobowym, nie wymagając przy tym stałego nadzoru pracowników, co przekłada się na podniesienie liczby zadowolonych klientów oraz na zwiększenie zysków generowanych przez parking.

Profesjonalne systemy parkingowe umożliwiają także podzielenie parkingu, znajdującego się na jednej powierzchni, na kilka stref dla poszczególnych klientów, przykładowo: osobna część dla klientów pobliskiego sklepu, strefa VIP, parking dla dowolnych gości czy dla pracowników firm, z którymi podpisana jest umowa najmu miejsca parkingowego.

Urządzenia parkingowe

Zakup systemu parkingowego wiąże się z ustawieniem na parkingu odpowiednich maszyn, które usprawnią jego działanie oraz będą zbierać przydatne informacje.

Głównymi urządzeniami są dwa terminale: wjazdowy i wyjazdowy wraz z kamerami odczytującymi numery rejestracyjne pojazdu.

Terminal wjazdowy odczytuje dane samochodu wjeżdżającego na parking, wraz z godziną wjazdu i zdjęciem samochodu. Szlaban przed klientami rotacyjnymi otwiera się po pobraniu biletu, na którym znajdują się wszelkie niezbędne dane wraz z kodem kreskowym i indywidualnym numerem biletu.

Terminal wyjazdowy odczytuje numery rejestracyjne samochodu i po automatycznym potwierdzeniu dokonania płatności za parking, wypuszcza klienta. W przypadku kiedy tablice rejestracyjne są nieczytelny lub samochód ich nie posiada, wystarczy zbliżyć opłacony wcześniej bilet do czytnika

System parkingowy http://unitrade.com.pl/oferta/systemy-parkingowe/systemy-parkingowe-2/ nie mógłby w pełni poprawnie funkcjonować bez automatycznej kasy płatniczej, przy której klienci samodzielnie mogą opłacić pobrane bilety.

Zbieranie danych oraz inne możliwości

System parkingowy poprzez rejestrację ruchu na parkingu, zbiera wszelkie możliwe dane, które mogą być przydatne przy zarządzaniu parkingiem. Są to między innymi informacje o natężeniu ruchu w danych godzinach, kontrola wjazdów i wyjazdów z parkingu czy uszczelnienie systemu opłat, które mogą być wnoszone zarówno w automatycznych kasach jak i u pracowników parkingu w godzinach otwarcia biura parkingu.

Możliwe jest ułożenie dowolnego cennika oraz dodanie do niego ewentualnych rabatów, na przykład dla klientów sklepów, z którymi zawarta jest umowa.

Obsługa systemu jest intuicyjna i nie wymaga fachowej wiedzy. Wymiana papieru termicznego w urządzeniach wjazdowych czy kasie automatycznej możliwa jest dla każdego, kto ma do nich dostęp (za pomocą klucza lub karty dostępu).

Podstawą wjazdu na parking dla klientów rotacyjnych jest drukowany bilet, ale istnieje również możliwość używania kart dostępu przez stałych klientów parkingu – pracowników lub osób z wykupionym abonamentem miesięcznym. Takie rozwiązanie usprawnia działanie parkingu i niweluje ewentualne przestoje, które mogłyby się pojawić przy ciągłej konieczności zatrzymywania samochodu przed szlabanami. Numery rejestracyjne przypisane do karty dostępu znajdują się w systemie parkingowym, przez co czujniki zarówno przy wjeździe jak i przy wyjeździe, automatycznie odczytują niezbędne informacje i wpuszczają wybrane samochody, bez konieczności ich zatrzymywania, co zapewnia utrzymanie płynnego ruchu.

Karty dostępu dla klientów abonamentowych, przypisane są do konkretnej osoby i zawierają szereg informacji i uprawnień, które dowolnie można zmieniać. Poza wpisanym numerem rejestracyjnym, znajdują się na niej także informacje o automatycznym podniesieniu szlabanu (alternatywą jest przyłożenie karty do czujnika wjazdu / wyjazdu), dane właściciela karty, termin ważności karty czy godziny, w których klient uprawniony jest do korzystania z parkingu.

Centralna jednostka systemu parkingowego

System parkingowy uwzględnia także działalność zatrudnionych pracowników. Zapisuje informacje o ręcznych otwarciach szlabanu, o samochodach zwolnionych lub wypuszczonych bez opłaty, tworzy wydruki raportów zmianowych, dobowych oraz miesięcznych, zapisuje wszystkie zmiany w systemie, które zostały wprowadzone przez pracowników oraz ma wiele innych, użytecznych funkcji, przekładających się na usprawnienie funkcjonowania parkingu.

Podsumowanie wiadomości

Systemy parkingowe w znacznym stopniu rozszerzają możliwości parkingu oraz w dużej mierze automatyzują jego pracę. Zwiększenie zysków generowanych przez parking, poprzez rozszerzenie jego funkcjonalności oraz możliwości, w krótkim czasie zapewniają zwrócenie się kosztów założenia systemu parkingowego oraz zapewniają wzrost przychodu i gwarantują zadowolenie klientów parkingu.

 

Dodaj komentarz