Psychoterapia to nie wstyd! Skorzystaj z pomocy specjalistów i odzyskaj równowagę.

Psychoterapia to nie wstyd! Skorzystaj z pomocy specjalistów i odzyskaj równowagę.

Psychoterapia to sposób na wyleczenie wielu zaburzeń i schorzeń, związanych z ludzką psychiką. Istnieją różne rodzaje takowych terapii, w zależności od typu problemu. Wszystkie z nich polegają na prowadzaniu rozmowy i kontakcie między pacjentem a terapeutą. W niektórych przypadkach psychoterapia jest stosowana w celu poprawienia funkcjonowania psychiki oraz zwiększenia osobowościowego potencjału. 

Kiedy zdecydować się na pomoc psychoterapeuty? 

Psychoterapia przynosi świetne rezultaty, jeśli zmagamy się z depresją, nerwicą, stanami lękowymi oraz fobiami. Jest bardzo pomocna, gdy przeżywamy poważny kryzys, np. jesteśmy w żałobie, cierpimy na poważną chorobę lub rozwodzimy się z małżonkiem. Jednak, jakie są pierwsze sygnały, które dają nam do zrozumienia, że z naszą psychiką dzieje się coś złego? Powinniśmy zgłosić się po pomoc do psychoterapeuty, jeśli: 

  • odczuwamy ciągłą złość, irytację i/lub smutekPsychoterapia to nie wstyd! Skorzystaj z pomocy specjalistów i odzyskaj równowagę.
  • odczuwamy nadmierny, wręcz irracjonalny lęk 
  • mimo że nie jesteśmy zagrożeni, wpadamy w panikę
  • boimy się pewnych sytuacji i stale ich unikamy 
  • bardzo często płaczemy
  • czujemy się beznadziejni i bezwartościowi 
  • rano czujemy się słabi i nie mamy siły oraz motywacji do działania
  • mamy problemy z koncentracją i przypuszczamy, że jest to związane z emocjami 
  • nic nie daje nam satysfakcji i nie sprawia radości
  • czujemy się samotni, lecz nie odczuwamy potrzeby kontaktowania się z ludźmi 
  • bardzo szybko zmienia się nasz nastrój 
  • mamy poważne problemy ze snem, związane z natłokiem myśli
  • mimo długiego snu, nie mamy siły, motywacji i chęci do wstania 

Wyżej zostały wymienione emocje i zachowania, które są niepokojące. Jeśli często powtarzają się u nas powyższe zachowania, dobrym krokiem jest zapisanie się na psychoterapię. Czasami sama rozmowa z kimś postronnym, potrafi być uzdrawiająca. 

Najpopularniejsze rodzaje psychoterapii 

Każdy psychoterapeuta posiada własne metody leczenia. Terapie oparte są na różnych nurtach, które zwykle dobierane są pod kątem problemów pacjenta. 

  1. Psychoterapia poznawczo- behawioralna– według której wszystkie psychiczne zaburzenia są pewnymi wyuczonymi przez lata schematami. Podczas sesji terapeuta zadaje pytania, a pacjent, odpowiadając, sam znajduje odpowiedzi, skąd biorą się jego lęki. Po czasie dostrzegalne są irracjonalne i sprzeczne stwierdzenia, które osoba z zaburzeniami sama zaczyna odczytywać. Istnieje również metoda, w której terapeuta namawia pacjenta do przełamywania barier i wychodzenia naprzeciw swoim lękom. Efektem tej terapii nie jest tylko pozbycie się problemu, ale również stała zmiana myślenia. 
  2. Psychoterapia psychodynamiczna– polega na rozmowie, w której pacjent opowiada o swoich zmartwieniach, ale i codziennych sytuacjach. Terapeuta wysłuchuje i analizuje daną wypowiedź, zwracając uwagę również na zachowania pacjenta. Szczególnie ważne są sygnały, takie jak np. mimika twarzy oraz nerwowe ruchy. 
  3. Psychoterapia Gestalt– oparta jest na dialogu, podczas którego pacjent zaczyna dostrzegać swoje emocje i zwraca uwagę na to, jak one powstają. Efektem tego nurtu jest osiągnięcie przez pacjenta samoakceptacji, która pomaga kontrolować swoje zachowania i wrócić do spokojnego życia. 

Masz problem? Nie wstydź się zapisać na psychoterapię!

W obecnych czasach żyjemy bardzo szybko. Społeczeństwo wiele od nas oczekuje i wymaga, a my nie zawsze jesteśmy w stanie temu sprostać. Często pojawia się w nas poczucie winy i beznadziei. W pewnym momencie tracimy kontrolę, załamujemy ręce i nie odczuwamy motywacji, żeby wstać z łóżka. Tak łatwo osiągnąć stan, w którym niezbędna jest pomoc specjalisty. Nie możemy wstydzić się tego, że pragniemy zadbać o nasze zdrowie i jakość życia! To zrozumiałe, że jest nam ciężko udźwignąć wszystkie obowiązki. Warto wtedy skorzystać z psychoterapii, która pomoże nam wrócić do równowagi. Pamiętajmy, że to nie czyni z nas gorszych. Z takowych usług korzystają najbardziej cenieni ludzie jak artyści, przedsiębiorcy, a nawet pracownicy służby medycznej. Traktujmy wizytę u psychoterapeuty jak u każdego, innego lekarza. 

Nie myśl:

  • Co powiedzą inni, jak mnie zobaczą lub się dowiedzą?
  • Jestem gorszy/a, bo nie potrafię sobie radzić z problemami.
  • Szkoda czasu lub/i pieniędzy na zwykłą rozmowę z terapeutą.
  • Muszę poradzić sobie sam/a.
  • Nie będę obciążać innych swoimi problemami. 

Myśl:

  • Mam prawo do gorszych chwil i słabszego okresu.
  • Nie zawsze muszę sobie radzić ze wszystkimi obowiązkami. 
  • Chcę zadbać o swoje zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. 
  • Korzystanie z psychoterapii to nie wstyd, a siła do walki o lepsze życie. 
  • Psychoterapia to nie stracone pieniądze, a inwestycja w samego siebie. 
  • Jestem odważna/y, bo stawiam kroki do przodu. 

Pamiętaj, że to tylko Twoje życie i masz prawo o nie dbać i walczyć o swoje lepsze jutro. Osoby, którym na Tobie zależy, z pewnością będą Cię wspierały w okresie psychoterapii. Jeśli uważasz, że jesteś słabszy przez to, że potrzebujesz pomocy, z ciekawości poczytaj w internecie, ile wspaniałych osób zmaga się z trudnościami na tle psychicznym. Już po pierwszych sesjach z terapeutą zobaczysz, jak Twoje życie zmienia się na lepsze. Po ukończonej terapii może się okazać, że całkowicie pożegnasz swoje lęki, zmartwienia i zaburzenia.