Czym się kierować przy wyborze mechanika samochodowego? Wizyty w warsztatach są najmniej przyjemną, lecz i nieodłączną częścią korzystania z samochodu. Zależy nam na profesjonalnej i możliwie taniej usłudze, bez ryzyka i nieoczekiwanych kosztów. Na co zwrócić uwagę w sytuacji, gdy nie mamy swojego sprawdzonego mechanika?
Na początek – opinie znajomych oraz internetowy research
Pierwszą rzeczą, jaką powinniśmy zrobić, jest porozmawianie z naszymi bliskich, rodziną lub przyjaciółmi – nie ma nic lepszego niż sprawdzone i pewne opinie, którym możemy zaufać. W sytuacji, gdy nie mamy z kim o tym porozmawiać, warto przeszukać fora internetowe pod kątem ocen użytkowników i wybrać takie miejsce, które posiada najmniej negatywnych i jak najwięcej pozytywnych opinii. Gdy dokonamy już selekcji, dobrym pomysłem jest zajrzenie na stronę internetową wybranego przez nas warsztatu, ponieważ sam jej wygląd może wiele powiedzieć o podejściu pracujących tam ludzi. Możemy także natrafić na cennik oraz dokładny wykaz świadczonych tam usług.
Rozmowa telefoniczna – czego się dowiemy?
Potencjalny klient, po zatelefonowaniu do warsztatu, powinien uzyskać informacje o konkretnym terminie spotkania oraz przybliżonej wycenie całej naprawy. Jest to o tyle istotne, że nie możemy od razu uzyskać dokładnych informacji o kosztach, dopóki na miejscu nie okaże się, co tak naprawdę jest do zrobienia. Różnice w cenach części, w zależności od modelu pojazdu, mogą wahać się w granicach kilkudziesięciu lub nawet kilkuset złotych za podobny komponent, więc mechanik, o ile nie specjalizuje się w konkretnej marce, z całą pewnością może nam udzielić informacji jedynie o cenie samej usługi.
Przebieg naprawy – jak wygląda profesjonalna usługa?
Podstawowym elementem, dzięki któremu można odróżnić profesjonalny warsztat od niefachowego, jest sporządzanie protokołu przyjęcia pojazdu, w którym, po dokładnym sprawdzeniu auta, mechanik określa datę naprawy samochodu oraz wszystkie usługi, jakie będą wykonane. O profesjonalizmie świadczy również zainteresowanie mechanika wcześniejszymi usterkami, tak, by po zebraniu pełnego wywiadu, niczym w przypadku lekarza zbierającego wywiad o swoim pacjencie, był w stanie trafnie określić bieżące usterki. Istotne jest także to, by mechanik zabrał się do pracy dopiero po poinformowaniu nas o całościowych kosztach oraz by informował nas w trakcie naprawy o ewentualnych ponadprogramowych opłatach. Dobrze byłoby, gdybyśmy po naprawie dostali do wglądu zepsute części oraz byśmy mogli dowiedzieć się, w jaki konkretnie sposób były uszkodzone.
Inne wskazówki
Ponadto, pomocne w ocenie jakości warsztatowych usług może być zwrócenie uwagi na m. in.:
– wygląd warsztatu – narzędzia są równo i schludnie poukładane, czy też walają się po podłodze razem z dawno nie wyrzuconymi śmieciami?
– komunikacje z mechanikiem – jest życzliwy i szczery, czy też opryskliwy i wulgarny? Dobra komunikacja polega na tym, że pracownik warsztatu powinien odpowiedzieć na każde nasze pytanie odnośnie do naprawy i wyjaśnić każdą nieścisłość. Istotne jest także, byśmy dostawali możliwość wyboru np. w przypadku decyzji o tańszych częściach zamiennych.
– warunki i staranność pracy – delikatne komponenty, odsłonięte na czas dłuższej naprawy, są odpowiednio zabezpieczone czy też zostały w sposób nieprzemyślany wystawione na działanie deszczu i wilgoci? Tapicerka i kierownica są przykryte ochronną folią, czy też są narażone na zachlapanie lub zabrudzenie?
Jak widać, oddanie auta do naprawy w kompletnie obce ręce wiąże się z pewnym ryzykiem, za które przecież płacimy z własnej kieszeni. Nie bójmy się zatem wymagać profesjonalizmu! Jeżeli chcemy obyć się bez przykrych niespodzianek, dodatkowych, nieplanowanych kosztów czy po prostu źle wykonanej usługi, za którą potem będziemy musieli płacić ponownie, warto zastosować się do powyższych wskazówek i dowiedzieć się więcej, nim zdecydujemy się na nieznany nam warsztat.